Sve je počelo rečenicama:
„Teta, koja je ovo boja?“
„Imam lijepu crvenu majicu!“ (a majica je plava 😊)
„Narančasto je kao naranča.“
Evo kako su se djeca skupine Gumbići tijekom listopada i studenog igrala bojama.
- Dječica su isprobala različite likovne tehnike i materijale (tempere, kolaž, flomastere, drvene bojice, pastele). Tijekom likovnih aktivnosti imenovali smo različite boje te ih pridruživali nečemu što djeca svakodnevno susreću (plava kao nebo, crvena kao jabuka, žuta kao tetina majica…).
Nakon bojanja papira drvenim bojicama, djeca su izrezala, razvrstala i zalijepila komadiće kolaž papira na podloge odgovarajuće boje.
- Tete su izradile materijale za igru koji potiču razvoj dječje vizualne percepcije: dječica su tražila kružiće koji odgovaraju onima na predlošku, uparivala drvene špatule pronalazeći i spajajući odgovarajuće uzorke te ubacivala slamčice u kutiju pridružujući ih boji oko probušenih rupica.
- Djeca su usavršavala predmatematičku vještinu razvrstavanja (prema jednom obilježju – u ovom slučaju boji) te razvijala motoriku svojih prstića: valjalo je razvrstati plastične pločice u tanjur s odjeljcima, perlice nizati na štapiće poštujući zadanu boju, kvačice postaviti na plastificirane oblike te graditi kockama samo jedne boje.
- Pročitali smo priču “Vuk koji je htio biti druge boje“ autorica Orianne Lallemand i Élénore Thuillier. Slikovnica se djeci jako svidjela pa smo ju pročitali već “ne znamo ni sami koliko“ puta.
- Boje smo uključili i u aktivnosti kojima potičemo dječji tjelesni razvoj. Dječica su lopticom određene boje gađala cilj u boji loptice (npr. žutom lopticom pokušavala su pogoditi žuti papirnati krug zalijepljen na zid) te su uskakivala u obruče određene boje, one koju je teta imenovala.
- U našem obiteljskom centru djeca su tražila predmete u boji koju je teta imenovala te ih ubacivala u kutije obojane različitim bojama.
Tijekom proteklog razdoblja dio djece usvojio je nazive ponekih boja, no to nije ni bio naš jedini cilj. Isprepletenost razvojnih područja, ali i značajke ponuđenih materijala i aktivnosti omogućile su poticanje dječjeg razvoja na više načina:
- razvoj pažnje (koju i nije lako održati kada si dvogodišnjak u šarenoj sobi s još desetero djece);
- kreativno izražavanje (većina djece zaista uživa u likovnima aktivnostima, a estetika nam je trenutno sporedna);
- razvoj fine motorike (dječji prstići trebaju mnogo vježbe i različitih aktivnosti kako bi u školi mogli pisati, a ta vježba kreće već u jaslicama);
- zajedničko slušanje priče, prepričavanje i razgovor (radi se o tek desetak minuta, no kod malenih i to je divan početak, a o važnosti čitanja slikovnica za jezično – govorni razvoj već mnogo znate);
- čekanje na red (kod djeci izuzetno zanimljivih poticaja, ponekad moraju malo pričekati, što je vještina koja nas prati cijeloga života);
- razvoj preciznosti i okulomotorne koordinacije (sada, a i u mnogim budućim aktivnostima bit će nam važno da oko i ruka dobro surađuju);
- dijeljenje igračaka (još smo maleni i tek učimo dijeliti i zajednički se igrati, pogotovo kada nam je nešto novo i zanimljivo);
- razvoj vizualne percepcije (taj kognitivni proces, važan za obradu vizualnih informacija te razumijevanje i shvaćanje njihovog značenja, može se, kao i druge vještine, vježbati i poboljšati) i
- pravo na izbor (djeca biraju kada će, što i kako raditi – sva se igraju bojama, ali svatko na svoj način i u svoje vrijeme).
Tete su osmislile materijale i aktivnosti koje će ponuditi djeci, ali ponekad im ona dodaju neki svoj način korištenja:
- Oliver je, osim po boji, drvene perlice razvrstao i po obliku (npr. plave kockaste i plave valjkaste);
- Nolana i Lovru zainteresiralo je i samo provlačenje slamčice kroz rupicu pa su podignuli poklopac kutije, promatrali njen prolaz, utrkivali se tko će ju provući brže te tom procesu posvetili dio jutra;
- Nora je primijetila da teta nije ponudila ružičastu kutiju za sakupljanje predmeta u obiteljskom centru, pa je uzela kovčežić te boje i sakupljala ružičaste predmete;
- Teo G. i Lovro odlučili su razvrstati spužvaste kocke, iako je teta djeci ponudila plastične;
- kod crtanja flomasterima, nekolicina je isprobala šaranje objema rukama;
- nakon igre obručima, Leon je odlučio sakupiti sve plave obruče, tu su ideju prihvatili i drugi te smo obruče pospremili razvrstane po bojama.
Do idućeg web susreta,
Gumbice Tonka i Doris 😊