Ne bi trebalo biti važno koliko neka djeca sporo uče sve dok ih potičemo da ne staju.
Robert John Meehan
Često nam se dogodi da kada dijete želimo naučiti neku novu vještinu, shvatimo da to nije tako lako. Djetetu dajemo verbalne upute, ali nam se čini da nas ono ne razumije te učenje postaje frustrirajuće i za roditelje i za dijete.
U ovom tekstu dat ćemo vam neke smjernice kako olakšati uvježbavanje novih vještina/ aktivnosti.
Radni terapeut izvođenje aktivnosti pomno promatra te provodi analizu aktivnosti. Analiza aktivnosti je rastavljanje neke aktivnosti na korake, a svaki korak ima svoje komponente koje se odnose na sposobnosti (motoričke, senzoričke, perceptivne, kognitivne, afektivne, motivacijske i socijalne).
Npr. 3. korak aktivnosti pranja zubi zahtijeva bilateralnu integraciju, okulomotornu koordinaciju, finu motoriku, vizualnu percepciju… Ako dijete ima teškoća s finom motorikom, teško će mu biti odvrnuti čep od paste za zube, pa će se radni terapeut kroz intervenciju bazirati i na aktivnosti kojima će utjecati na poboljšanje fine motorike da dijete kasnije može nesmetano funkcionirati i u ostalim aktivnostima svakodnevnog života.
Kada odlučimo koju aktivnost želimo da dijete nauči, tada aktivnost moramo rastaviti na korake.
PRIMJER AKTIVNOSTI
Naziv aktivnosti: pranje zubi
- Kratki opis aktivnosti: pranje zubi upotrebom četkice i paste za zube
- Predmeti/ oprema: četkica, čaša, ručnik
- Materijali zalihe: pasta za zube, voda
- Prostor/ zahtjevi okoline: kupaonica, svjetlo, umivaonik, tekuća voda
- Dob: 2+
- Kulturološka primjerenost: da
- Kontraindikacije: osjetljivost na sastojak zubne paste, gutanje paste za zube
Koraci aktivnosti:
- Ulazak u kupaonicu i zaustavljanje ispred umivaonika
- Uzimanje paste za zube
- Otvaranje paste za zube
- Uzimanje četkice
- Otvaranje vode, namakanje četkice
- Istiskivanje paste za zube na četkicu
- Zatvaranje paste za zube i odlaganje
- Četkanje zubi
- Ispiranje usta vodom (voda se utoči u čašu)
- Ispiranje četkice vodom
- Vraćanje četkice na mjesto
- Umivanje i brisanje lica ručnikom
Kada smo napravili analizu aktivnosti, prije početka uvježbavanja iste, potrebno je prilagoditi prostor u kojem se aktivnost provodi, prilagoditi pribor koji će se koristiti te pozicionirati dijete.
Bitno je da pri uvježbavanju aktivnosti uvijek koristite iste korake kako ne bi bunili dijete kod učenja iste.
Kada uvježbavamo aktivnosti koristimo znakove. Znak je način poticanja djeteta pri izvedbi koji se koristi kada dijete ne zna što bi trebalo učiniti. Postoje četiri vrste znakova: verbalni, fizički, predmetni i vizualni.
- Verbalni znakovi su zapravo verbalne upute tijekom provedbe aktivnosti
Npr. Marko, primi četkicu.
- Fizička pomoć i vođenje pokreta pri provedbi aktivnosti
Npr. Primimo dijete za ruku i nježno ga uputimo ka četkici. Na početku vodimo pokret tijekom cijele aktivnosti te s vremenom puštamo da dijete zadnji korak napravi samo, te tako radimo za svaki prethodni korak.
Takav način se zove ulančavanje unatrag, ali postoji i ulančavanje unaprijed gdje dijete prvi korak radi samostalno, te ga s vremenom potičemo da svaki idući korak napravi samostalno.
- Predmetni znakovi odnose se na upotrebu predmeta kao cilja sa svrhom poticanja aktivnosti.
Npr. Podizanje četkice u zrak kako bi dijete poseglo za njom.
- Vizualni znakovi su fotografije ili sličice koje nam prikazuju slijed aktivnosti. Njih možete vidjeti kod nas u vrtiću u hodnicima, kupaonama, sobama dnevnog boravka.
U početku uvježbavanja potrebno je koristiti sve vrste znakova, ali kako dijete napreduje, verbalni znakovi postaju primarni.
Za kraj je potrebno odabrati i neki poticaj kao nagradu, to može biti neka sličica, bombon, daj pet, ili bilo što drugo što dijete voli te ga motivira. I nemojte zaboraviti pohvaliti trud djeteta.
Literatura
- Bartolac, A., Procjena okupacija u radnoj terapiji, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2016.
- Daniels, E. R., Stafford, K., Kurikulum za inkluziju: Razvojno-primjereni program za rad s djecom s posebnim potrebama, Korak po Korak, Zagreb, 2003.
- Grupa autora, Razvoj inkluzivne prakse u dječjim vrtićima, Zagreb, 2015.
- Bartolac, A., Metode procjene u radnoj terapiji, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2009.
- Šimunović, D., Škrbina, D., Terapijska intervencija kroz igru, Zagreb, 2004.