Kockice pričalice

Od prvog dana polaska u vrtić naše Kockice komuniciraju s nama odgajateljicama, međusobno i sa svakim tko se nađe u našoj blizini. Na početku je bilo svega: nerazumijevanja, krivog tumačenja komunikacijskih poruka, plača kao jedinog komunikacijskog sredstva, mahanja rukama i nogama… I danas je prisutno od svega pomalo, ali s vremenom Kockice postaju sve uspješnije u prenošenju željenih poruka. Neverbalnu komunikaciju sve više zamjenjuje govor koji je optimalan oblik ljudske komunikacije.

S razumijevanjem njihovog govora i dalje imamo „problema“ –  kod nekog više, kod nekog manje. Nas dvije velike Kockice još uvijek nismo naučile razumjeti i  pričati svih deset jezika, koliko naših Kockica ima, ali se trudimo i svakim nam danom ide sve bolje! Upravo zato, u  ovom članku naglasak ćemo staviti na jezično-govorni razvoj djece predškolske dobi. Važno je napomenuti da jezično- govorni  razvoj djeteta počinje od prvih dana djetetova života, a da su upravo prve tri godine života djeteta najintenzivnije razdoblje  jezično-govornog razvoja.

Poznavajući zakonitosti jezično-govornog razvoja, možemo sažeti da dijete u dobi od 1,5 do 3 godine:

  • oponaša glasanja životinja i zvukove iz okoline
  • koristi minimalno 50 prepoznatljivih riječi
  • koristi negaciju (ne, nema)
  • koristi zamjenice (ja, ti, moje)
  • kombinira riječi u rečenice (dužina rečenice je 2-3 riječi)
  • pita jednostavna pitanja
  • uključuje se u kratki dijalog
  • počinje koristi prošlo i buduće vrijeme
  • razumije jednostavne naloge koji nisu popraćeni gestom
  • razumije pitanja (tko, što, gdje)
  • razumije odnose (u, na, ispod, gore, dolje)
  • pokazuje dijelove tijela na sebi i na lutki
  • lista slikovnice i imenuje ilustracije
  • sluša kratke priče i uživa u njihovom ponavljanju
  • igra je sve češće popraćena verbalnim komentarima
  • pažnju privlači riječima

Ovo je „okvir“ onoga što bi naše Kockice već trebale koristiti u svome govoru.

Jezično-govorni razvoj se najbolje potiče stalnim izlaganjem govoru te aktivnoj komunikaciji s djetetom. Djecu je potrebno  „kupati u jeziku“ i stoga  razgovarajte s djecom, opisujte što radite u svakodnevnim situacijama, verbalizirajte svoje misli i osjećaje, listajte slikovnice i imenujte što vidite na ilustracijama, uživajte u epizodama zajedničkog čitanja kratkih priča, a nakon čitanja aktivno uključite dijete postavljanjem pitanja i komentiranjem pročitanog. Pjevajte pjesmice, svirajte, plešite i uvedite dijete u čaroban svijet jezika i govora te mu svojim primjerom pomognite da postane aktivan i kompetentan sudionik.

Imajte na umu da pretjerano izlaganje djece dvodimenzionalnim sadržajima (mobitelu, televiziji, laptopu) u ovoj dobi može negativno utjecati na djetetov razvoj i zapamtite da djeca ne pamte najbolji dan pred ekranom, ali pamte kada ste im pročitali priču za laku noć i ušuškali ih poljupcem, kada ste igrali njihovu omiljenu igru ili kada ste se škakljali do suza!

Sa svojim Kockicama možete vježbati kroz igru:

  • opisivati i imitirati glasanje životinja: mačka mjauče mjau-mjau……

                                                                        pas laje  av-av-av………

                                                                        ovca bleji   beeeeee……….

                                                                        koza mekeće    meeeeeeee……..

                                                                        krava muče    muuuuuu………

                                                                        svinja rokće   rok-rok-rok……..

  • opisivati sve što radite: tata ide u trgovinu kupiti mlijeko, prvo oblačiš hlače, a onda majicu, kada se voziš u automobilu moraš biti vezan pojasom, pijem vodu iz čaše, spremamo igračke, kocke stavljamo u kutiju, a autiće na policu…
  • naučiti bezbroj brojalica koje su djeci zanimljive jer se lako pamte, ritmične su i melodične. Izgovaranje brojalice može se pratiti pljeskanjem, njihanjem tijela, poskakivanjem…

Ovo su samo osnovne aktivnosti koje možemo i trebamo svakodnevno provoditi jer preko njih potičemo djetetov jezično-govorni razvoj, a posljedično omogućavamo djeci da svoje misli, osjećaje, potrebe i želje izraze riječima.

Nudimo vam i izazov:

Svakog tjedna, brojalica jedna!

(P.S. izbor brojalica je na našem panou)

I za kraj pogodite tko je to:

Piš, Teba, Aja, Boka, Ti, Jota,Dobik

 

Vaše tete pričalice Ana i Borka!