Djeca uče biti odgovorna i samostalna već u ranome djetinjstvu
- Djeca imitiraju roditelje te pokušavaju obaviti zadatke rezervirane za odrasle, željno prihvaćajući sve vrste izazova
- Odraslima je često teško mirno promatrati kako se dijete hrva sa zadatkom i pritom pravi nered
- Budući da dijete sve radi sporije, roditelji često u nestrpljenju prekidaju njegove napore i sami završavaju zadatak → nepoštivanje djetetove prirodne potrebe za samostalnošću
Samostalnost podrazumijeva autonomiju te stvara jak osjećaj samopoštovanja
- Djeca se sjajno osjećaju kad mogu donijeti neku samostalnu odluku
- Osjećaj ponosa ujedno pruža i jaku motivaciju
- Od malih nogu učimo uz pomoć vježbanja i ponavljanja, pomoću pokušaja i pogrešaka što nam omogućuje da s vremenom usavršimo svoje sposobnosti i usvojimo nove vještine
- O tome kako roditelji reagiraju na prve dječje pokušaje izražavanja neovisnosti ovisi kakvu će sliku o sebi dijete steći u tim ranim godinama
- Važno je dijete poticati na samostalnost i podržavati ga u njegovoj želji da nešto samo uradi te ga pohvalom i nagradom poticati na samostalan rad pružajući mu adekvatnu potrebnu pomoć i objašnjenja → dijete će steći samopouzdanje i osjećaj sigurnosti te spremnost da se suoči s novim životnim izazovima
Kako pomoći formiranju djetetove samostalnosti, samopouzdanja i sigurnosti?
- Korak po korak
- Dijete postupno upoznajte sa zadatkom, korak po korak
- Očekujte nered i mrlje
- Svladavanje vještine i stjecanje samostalnosti mnogo je važnije od eventualnog nereda i mrlja
- Učenje iz iskustva
- Neka dijete dobije priliku da samostalno odlučuje te da se, jednako tako, suoči s posljedicama odluke
- Dijete mora naučiti preuzimati odgovornost za vlastite postupke, a Vi mu pomozite da shvati učinak svojih odluka
- Definirajte pravila i ograničenja
- Naučite dijete da se odgovorno služi igračkama i predmetima u svojoj sobi
- Uvijek ga mirno podsjećajte da na kraju dana i na kraju igre treba vratiti igračke na svoje mjesto
- Sortirajte igračke prema vrsti da ih dijete u igri lakše pronađe, ali i da ih lakše vrati (npr. posebne kutije za spremanje igračaka)
- “Domaća zadaća”
- Dopustite djetetu da Vam pomaže u kućanstvu te mu zadajte jednostavne i njegovoj dobi primjerene zadatke
- Ako Vam želi pomoći s rubljem, dopustite mu da vješa rupčiće, čarape i druge male odjevne predmete
- Dok glačate, zamolite dijete da Vam pomogne sortirati čarape i rupčiće prema boji i veličini
- Raspored u kućanstvu prilagodite djetetu
- Reorganizirajte kućanstvo tako da se dijete u njemu može lakše snaći → okružje koje potiče samostalnost
- Kante i vreće za smeće te košare za odlaganje prljavog rublja najbolje je premjestiti na djetetu lako dostupna mjesta kako bi ih naučilo koristiti
- Odjeću mu smjestite na niže police kako bi je moglo doseći i ohrabrujte ga da je samo bira i kombinira
- Pribor za jelo, tanjure, šalice, zdjelice i posude možete držati u niskom ormariću i ohrabrivati dijete da si samo odabere i postavi pribor za određeni obrok
- Ojačajte dječju samostalnost
- Bodrite, hrabrite i podržavajte dijete u njegovim radnjama
- Ukoliko nije nešto dobro napravilo, pohvalite djetetov trud, uputite mu kompliment ili izrazite nadu da će to drugi put bolje uraditi ako se još potrudi → odajte dužno priznanje djetetovim pokušajima
- Riječi podrške i poticaja:
“Ti to možeš sam/a!”
“Mislim da si već veliki/a da to možeš sam/a napraviti!”
“Baš lijepo što si to sam/a napravio/la, svaka čast!”