Bitno je znati da djeca prije polaska u školu “ne uče” matematiku već stječu mnoge početničke vještine i znanja koja su nužna za razumijevanje matematike.
Predmatematičke vještine su važne za razvoj djece u ranom djetinjstvu, pa stoga vrtići mogu igrati ključnu ulogu u razvoju tih vještina. Predmatematičke vještine uključuju sposobnosti koje su potrebne za razumijevanje matematičkih pojmova i problemskih zadataka. Neki primjeri predmatematičkih vještina uključuju:
- Razumijevanje količine i brojeva – djeca bi trebala razumjeti da se brojevi koriste za označavanje količine i da svaki broj ima svoju vrijednost.
- Razumijevanje uzoraka i redoslijeda – djeca bi trebala biti sposobna prepoznati uzorke i redoslijed u stvarima poput boja, oblika i veličina.
- Razumijevanje prostora i oblika – djeca bi trebala biti sposobna prepoznati različite oblike i veličine te imati osnovno razumijevanje prostora, poput položaja i udaljenosti.
U ranoj i predškolskoj dobi djeca razlikuju tri različita pojma broja, a to su broj kao količina, brojevna riječ i brojevni zapis. Predmatematičke vještine možemo usavršavati bilo kada i bilo gdje. Kroz svakodnevnu šetnju, razgovor, igre, pripremljene poticaje… Naše Pčelice imaju priliku svakodnevno usavršavati svoje predmatematičke vještine kroz konkretne primjere stvarnih predmeta, povezivanja, pokazivanja, razgovora i usporedba. U našem centru početne matematike mogu se pronaći razni poticaji kroz koja djece uče vještine matematike kroz igru.
Kako poticati početne matematičke vještine kod kuće?
- djecu najmlađe dobi možete poticati čitanjem priča u kojima su zastupljeni brojevi
- u svakodnevnim situacijama prebrojavajte i komentirajte stvari u okolini (npr. Pojeo sam 3 keksa), prebrojavati stepenice ili gumbiće dok oblačite dijete
- komentirajte vrijeme te usmjerite djetetovu pozornost na sat (npr. Sad je 9 sati i idemo spavati.)
- u šetnjama obratite djeci pozornost na kućne brojeve, na prometne znakove i slično
- dok pripremate ručak ili užinu, komentirajte s djetetom što činite (npr. Stavljam 3 žlice šećera u vodu. Režem kivi na pola.)
- potaknite dijete da igračke posloži po veličini ili boji; na papiru iscrtajte različite geometrijske oblike te ih zajedno s djetetom pronalazite u prirodi i po kući (npr. trokut je kao krov, krug je kao tanjur, pravokutnik je kao televizor)
- igrajte se društvenih igara koje se baziraju na brojevima i prebrojavanju (Čovječe ne ljuti se, Uno, Školica..)
- potaknite dijete da uspoređuje veličine kamenja i kuća, oblike lišća i drveća, prebrojavajte korake od ljuljačke do tobogana i od tobogana do klupice, djetetovu pozornost usmjerite na kućne brojeve na zgradama i kućama
Vrtići mogu potaknuti razvoj ovih vještina kroz različite aktivnosti, poput igara s brojevima i oblicima, mjerenja i izgradnje, te razvijanje kritičkog razmišljanja kroz postavljanje pitanja i rješavanje problema. Važno je naglasiti da se ove vještine razvijaju ne samo u vrtiću već i kod kuće kroz igru i zabavu, te da ih djeca ne bi trebala doživljavati kao obavezu već kao pozitivno iskustvo.
Vesele pozdrave šalju vam Pčelice!