Projekt “Emocionalni razvoj djece” u Kockicama

Abeceda zdravog odrastanja” je edukativno razvojni projekt u organizaciji edukacijske platforme Mliječni zub, koji potiče izgradnju zdravih navika kod djece kroz edukaciju svih sudionika u trokutu suradnje odgojitelj – roditelj – dijete.

Cilj projekta je podizanje kompetencija odgojitelja, stručnih suradnika vrtića i roditelja kroz različite edukativne formate, kao i učenje i usvajanje zdravih navika djece kroz projektni rad s odgojiteljima i stručnim suradnicima u dječjim vrtićima.

Emocionalni razvoj djeteta započinje njegovim rođenjem i predstavlja jedan od najvažnijih razvojnih procesa. Emocije su naš prvi jezik komunikacije koji imamo s malim djetetom. One mogu biti ugodne ili neugodne, ali su uvijek dobre i korisne jer nam govore što nam ovog trenutka treba, što nam ne odgovara, što možemo učiniti da zadovoljimo neku svoju potrebu.

Jako ih je važno prepoznati, imenovati i izraziti, kako bismo potaknuli pravilan emocionalni razvoj te kod djece razvijali vještinu samoregulacije. Emocionalno poučavanje podrazumijeva pojašnjavanje emocija primjereno djetetovoj dobi; prije svega osvještavanje senzacija, trenutnih emocija, misli, fizioloških reakcija i određenih ponašanja uzrokovanih nekom emocijom.

Prva iskustva emocionalnog razvoja i socijalizacije djeca stječu u okviru obiteljskog doma, ali vrlo brzo i odgojno-obrazovne ustanove, koje imaju ključan utjecaj na razvoj emocionalnih kompetencija djeteta.

Emocije djeteta rane dobi su jednostavne, snažne, burne i nestabilne. S obzirom na to da ih ne mogu verbalizirati i kontrolirati, česti su emocionalni ispadi djece, a uloga odgojitelja u takvim izazovnim trenucima je biti koregulator djetetu.

Zbog svih ovih vrlo važnih činjenica i naše važne uloge u emocionalnom razvoju djece, odlučili smo se uključiti u ovaj hvale vrijedan projekt s našim Kockicama. Iznimno je važno da djeca u prvim godinama života nauče prepoznavati, imenovati, izraziti i razumijevati svoje emocije, kako bi kasnije mogla razumjeti i tuđe emocije te razvijala empatiju.

Raznim aktivnostima, poticali smo djecu na izražavanje i opisivanje emocija. Svakodnevno smo čitali edukativne slikovnice na temu emocija autorice Tee Knežević i Tatjane Gjurković. Čitajući slikovnice djeca su putem sadržaja priča i ponašanja likova spoznala kako je u redu osjećati pojedinu emociju, a još važnije kako sebi i drugima pomoći nositi se s njom. U likovnim aktivnostima djeca su bojom izražavala emocionalna stanja, crtala izraze lica, plastelinom modelirala razne izraze lica. Djeca su kroz glazbu, ples i zabavu iskazivala svoje emocije. U skupinu smo pozvali našu psihologinju Patriciju Kuljanić koja nam je donijela „Kutiju punu emocija“. Bilo nam je zabavno slušati različite priče, pokušati se staviti u ulogu glavnog lika, te svrstati svoju priču u kutiju sa nazivom određene emocije.

Pripravnica Ana Stopar imala je aktivnost u našoj skupini sa temom „Kad sam sretan“. Bilo je tu pjesme, plesa, izražavanja kroz pokret. Bilo je tu zagrljaja i razno raznih koreografija. Većina zabavnih poticaja koje nam je Ana donijela, bila je s našim fotografijama što nam je posebno izazvalo osjećaj sreće.

A najzabavnije je bilo slušati naše Kockice kako opisuju svoje i tuđe osjećaje. Pa poslušajte:

Što su osjećaji?

KARLO: „Kad se ogrebeš.“

NOLA: “Kad je netko tužan. Možemo se osjećati tužno, sretno i ljuto.“

DOMINIK: „Kad se nečeg sjećaš. Kad te nešto muči u glavi.“

KATARINA RITA: „Kad se nekom nešto dogodi onda se on tog sjeti.“

LIAM: „Kad se netko uplaši, kad se boji zmije.“

EDOARDO: „Kada nešto osjetiš kao da te nešto škaklja na nogama.

Što znači biti sretan?

ROMANO: „Kad je nešto lijepo i smiješno.“

ARIJAN: „Kad se igram s bratom.“

LUCIJAN: „Kad te netko razveseli, da te netko ne lupa i da nisi tužan.“

BELLA DEI: „Da netko pleše.“

NEO: „Biti dobar.“

Što tebe čini sretnim?

MARIJANA: „Igra s prijateljima.“

VID: „Kad mi mama kupi jedan autobus.“

Kad sam tužan?

DALIA: „Tužna sam kad negdje padnem i kad me netko ne voli. Kad me netko udari i kad mi netko reče neku ružnu riječ. Kad se jedan prijatelj sa mnom ne igra i kada me neće poslušat. Kada me prijatelji prate i kada me ponavljaju. Kada mi netko neda da se igram s njim u pješčaniku i da radim topli pijesak prosijani.“

NIKO: „Tužan sam kad mi netko razbaca igračke.“

MARIJANA: „Kada se netko ne želi igrat sa mnom.“

MATEO: „Kada me netko lupi i gura i kada mi nešto sruši.“

CHARLOTTE: „Kada se nitko ne želi igrati sa mnom, kada mi netko razbaca sobu i ne želi pospremati.“

DONAT: „Kad se netko ne želi igrati sa mnom da se ljuljamo.”

Kad sam ljut?

DENIS: „Kad mi netko uzme igračku.“

A kako je sve to izgledalo i što smo sve s djecom radili na temu emocija, pogledajte u našem videu koji je sudjelovao na nagradnom natječaju. Veliko hvala našoj radnoj terapeutkinji Petri Domac koja nam je bila velika podrška i pomoć u ovom projektu i izradi videa. Uživajte!!

https://youtu.be/k3MLgLxCO-8

 

Odgojiteljice Borka i Ana